I løpet av en karriere, opplever man at man ikke er fornøyd med tingenes tilstand. Ledelsen tenker feil, noen kolleger er slitsomme, noen tar kreditt for ditt arbeid og resultatene uteblir. I slike situasjoner er det lett å finne venner. Vi er dessverre bygget sånn at når noe er negativt, så er det veldig lett å prate om sin misnøye, men ikke alltid like lett å gjøre noe med det.

Gjesteblogg av Egil Elvestad, Bra til best.no | sertifisert Growth wheel rådgiver

De aller fleste trives nok i jobben sin i større eller mindre grad. Og noen ikke i det hele tatt. Hvem har ansvaret for trivsel og å forhindre misnøye? Ledelsen, ansatte, eller rett og slett deg?

Det begynner gjerne over en kaffekopp i all fortrolighet. Der begynner man å diskutere problemene man opplever. Så kommer en ny kollega til og har litt mer på hjertet, og så enda en. Til slutt har man en liten gruppe som koser seg med negativt prat og sin misnøye. Psykologisk så opplever man tilhørighet og anerkjennelse når man snakker om negative tema som flere opplever i større eller mindre grad. Ofte er det en som tar ledelse i gruppa. Dette er gjerne kalt “Kos med missnøye” KMM.

Er dette negativt? Både ja og nei, er min påstand. Det er viktig at ting som murrer blir tatt opp og diskutert. Det er også viktig at større eller mindre frustrasjon får utløp i en eller annen form, akkurat som en sikkerhetsventil. Men hvis det blir som en lekkasje hvor hullet bare vokser og vokser, tapper det bedriften for energi, kreativitet og positiv tenking, er det destruktivt. Er det mye av det, går det absolutt ut over effektiviteten og dermed resultatet. Samtalene blir lange og kaffekoppene mange.

Konferansen du ikke vil gå glipp av!

Foredrag om kunstig intelligens, digital markedsføring, sosiale medier, nye teknologier, ledelse og andre tidsaktuelle tema. Stor utstilling. Reserver din billett til kommende arrangementer her:

BERGEN TRONDHEIMSTAVANGEROSLO

Kan man unngå KMM? Ja, selvfølgelig er det mulig. Først og fremst må ledelsen legge til rette for at intern kritikk blir synlig og tatt i mot på en god måte. Som regel er det i beste mening for at bedriften skal bli bedre. Dersom man som leder har et åpent sinn og ønsker å forbedre seg og bedriften, minsker sannsynligheten for KMM. Er lederen derimot var for kritikk, har dårlig selvbilde og sliter med å finne posisjonen sin, oppstår KMM fordi de ansatte må få ut frustrasjon.

I tillegg har hver enkelt ansatt også et ansvar. Hvis man opplever KMM, så kan det være verd å komme med positive innspill. Det vil si å foreslå løsninger på problemene isteden for å henge seg på klagene. Man kan da ofte oppleve at diskusjonen blir konstruktiv og at energien endrer seg fra negativ til positiv.

Vil du bli utstiller ?

Business Expo er utstillingen for leverandører som ønsker å komme i kontakt med ledere i SMB-sektoren. Legg igjen dine kontaktdetaljer for mer informasjon.

Kontakt meg

I min tidlige karriere opplevde jeg at en leder drev med KMM overfor en ansatt. Siden han var leder, klarte han å få med underordnede på negativ omtale når vedkommende ikke var tilstede. Jeg bestemte meg for å si to positive ting hver gang det kom en negativ ting isteden for å konfrontere lederen med problemet. Det som skjedde var at etter noen møter, så forsvant all negativ omtale om personen. Altså, man kan redusere og kanskje drepe misnøye snakk med positivt snakk.

Uansett, alle har et ansvar for å skape et positivt miljø. Så neste gang noen starter kos med misnøye, forsøk å kom med positive innspill, så får iallefall du en bedre dag på jobben.

Pin It on Pinterest

Hjelp oss å dele!

Vi setter stor pris på om du kan dele dette med dine venner og alle som kan være interessert!