Bruk av hashtag (#) har tatt skikkelig av på sosiale medier. Men hvorfor, når og hvordan bruker vi egentlig hashtag?

Hva er en hashtag?

Hashtag brukes til å markere søkeord eller emner og kan plasseres hvor som helst i innlegget. Hashtag en enkel måte for folk å kategorisere og finne innlegg som interesserer basert på emne søk

  • Ditt søkeord må starte med symbolet #
  • Ordet må komme rett etter hashtag symbolet, slik som dette: #gründermessen (ikke # Gründermessen).
  • Du skal ikke bruke eller skilletegn eller mellomrom i en hashtag (#Min Bedrift). Det må skrives i ett ord #grundermessen eller skille mellom store og små bokstaver for å gjøre det tydeligere #MinBedrift
  • Oppnå størst rekkevidde ved å bruke helt ett ord (tenk på hva du selv ville søkt på). Dersom du bruker mange ord, skill gjerne med #StorBokstavIHvertOrd for å gjøre søkeordet mer lesbart. Kort og enkelt er best
  • Hashtagen kan inneholde tall, men ikke spesialtegn som & eller !

Konferansen du ikke vil gå glipp av!

Foredrag om kunstig intelligens, digital markedsføring, sosiale medier, nye teknologier, ledelse og andre tidsaktuelle tema. Stor utstilling. Reserver din billett til kommende arrangementer her:

BERGEN TRONDHEIMSTAVANGEROSLO

Hvordan bruke hashtag?

Hastags kan brukes på mange måter. Skal du fremme et innlegg ved å gjøre det søkbart så er det en god ide å bruke hashtag foran utvalgte søkeord i innlegget. Det er ikke lurt å overdrive bruken, men heller sørge for at det viktigste ordet du ønsker å bli søkbar på har hashtag foran. De som søker forventer å finne relevante artikler og innlegg på det emnet de søker.

Bruk Google trends analyse verktøyet for å sjekke ut hva som søkes på og forsøk å hashtagge de mest søkte søkeordene som er relatert til emnet innlegget handler om De fleste kanalene som Facebook og Instagram har også egne topplister over populære hashtags

Hvorfor bruke hashtags?

  • Merkevarebygging: Navnet på bedriften eller produktet er en god måte å gjøre det søkbart på
  • Promotering av kampanjer eller eventer som for eksempel i vårt tilfelle #Gründermessen eller #MinBedrift
  • Dersom enkelte emner i innholdet er viktig kan man ved fordel benytte #Emnet

Vil du bli utstiller ?

Business Expo er utstillingen for leverandører som ønsker å komme i kontakt med ledere i SMB-sektoren. Legg igjen dine kontaktdetaljer for mer informasjon.

Kontakt meg

Når og hvor skal man bruke hashtags?

De ulike kanalene på sosiale medier har ulik toleranse når det gjelder bruk av hashtag. På for eksempel Instagram er det forventet større bruk av hashtags enn på facebook.

  • På Twitter bruker du hashtags for å engasjere folk i Tweetene dine. En god huskeregel der er at man ikke skal bruke for mange. Twitter selv sier du maks bør ha 2 hashtags i en Tweet.
  • Instagram er basert på bilder og bruk av hashtags er utbredt. Ønsker du flere likes og følgere her bør du ha en offentlig profil og bruke hashtags hyppig.
  • På Facebook er det ikke like vanlig å overøse innleggene med hastags. Det holder med noen få i hvert innlegg.

 

Pin It on Pinterest

Hjelp oss å dele!

Vi setter stor pris på om du kan dele dette med dine venner og alle som kan være interessert!